Preserving Swedish heritage through innovation
Välkommen till Packoped, där arvet från svenska Flakmoped kommer till liv. Utforska dess inverkan på industrier och fiskesamhällen och se hur detta ikoniska fordon formade nationens kultur och uppfinningsrikedom.


Upptäck arvet och visionen från den svenska flakmopeden
Flakmopeden har funnits i över 70 år nu och vi som bott i Sverige har antingen själv eller vet någon som har en historia att berätta om en.
Förr i tiden, när mjölken levererades till dörren, fiskare tog med sin fångst till marknaden och hantverkare reste genom städerna, var flakmopeden ett avgörande vardagsfordon. Idag flyttar vi faktiskt lite tillbaka till dörrleverans när du tänker på mat- och paketleverans – det är inget nytt koncept att få färsk mjölk levererad till din dörr varje morgon.
Viktiga highlights i flakmopedens historia
Det här avsnittet presenterar centrala insikter, som sammanfattar flakmopedens milstolpar och kulturella effekter.
1958
Crescent 1189
Den första flakmopeden med den design vi känner igen idag byggs.
10,000+
Flakmopeder byggda sedan 1958
Tyvärr finns det inga exakta siffror på hur många flakmopeder som har tillverkats.
Överallt
Transforming Mobility
Flakmoped var så populära att hamnar och industriparkeringar ofta hade 20+ i rad.

Mer än bara ett medel för mål
Medan flakmopeden naturligtvis var central i industrin, gav den också frihet för många. Det återspeglas till och med i bruksanvisningen för 1193 modellen där två olika lastkapaciteter var listade, beroende på ålder: maximalt 150 kg om föraren är över 18 år och 100 kg om de är minderåriga. Många gamla bilder visar tonåringar som kör flakmoped, förmodligen för både affärer och nöjes skull.
Och även om det strängt taget aldrig var tillåtet att köra runt folk på flaket, kan det ändå ibland inträffa under Sveriges midnattssol.
Upptäck flakmopeds fascinerande historia i bilder
Det här avsnittet belyser ett historiskt galleri med bilder som visar den ikoniska designen och varaktiga inverkan av svenska flakmopeder. Alla bilder är från DigitaltMuseum, se alla flakmoped bilder de har här.